جزئیات وبلاگ

آموزش پیوند درختان باغ به صورت حرفه ای

آموزش پیوند درختان باغ به صورت حرفه ای

گاهی ممکن است در یک باغ برخی ارقام به اشتباه کاشته شوند و بعد از سالها صرف وقت و انرژی متوجه این موضوع شویم، یکی از اقدامات عالی جایگزین قطع درختان باغ انجام پیوند روی پایه های موجود در باغ است، حتی ممکن است در درختان دو پایه مثل پسته بتوان چند شاخه از پایه های نر روی درختان ماده پیوند زد. همچنین باغات پیر را به روش پیوند سرشاخه کاری جوانسازی کرد. اینها تعداد معدودی از فواید پیوند در باغبانی هستند. مطالع متن زیر کمکم زیادی به باغبانان عزیز خواهد کرد.

پیوند چیست و چرا انجام می شود؟

اگر برخی میوه ها را از طریق بذر، یعنی از طریق تکثیر جنسی تکثیر کنید، میوه ای مشابه درخت مادر تولید نمی‌کنند. در عوض، میوه به دست آمده ترکیبی از ویژگی های گیاه و گیاهی است که از آن گرده می‌گیرد. پیوند نوعی تکثیر غیرجنسی گیاه است که هویت ژنتیکی گیاه مادر را حفظ می‌کند. برداشتن یک تکه یا پیوندک از گیاه مادر و پیوند زدن آن روی گیاهی از همان نوع - به عنوان مثال پیوند یک نوع سیب به گونه‌ای دیگر از درخت سیب - تنها راه برای تکثیر این گیاه است. این تنها راهی است که میوه هایی دقیقا شبیه میوه پایه مادری داشته باشیم.

انواع مختلفی از گیاهان را می‌توان پیوند زد، از جمله گلابی، گل رز، یاس بنفش، گردو، عناب، گوجه فرنگی، سیب زمینی، آلو، هلو و سیب. در گذشته بسیاری از باغ های اصلی سیب در کشور از دانه کاشته می شدند و بیشتر میوه های حاصل از آن برای تهیه سیب استفاده می‌شد. با این حال، تعداد کمی از درختان میوه با کیفیتی برای خوردن داشتند، و پیوندک این گونه‌ها اغلب به‌خاطر مزرعه یا شهرستان مبدا یا طعم میوه مشترک و نامگذاری می‌شدند. اگر همسایه سیب بزرگی دارد و می‌خواهید آن میوه روی درختتان باشد، باید آن را با پیوند تکثیر کنید. پیوند درختان خود روشی مقرون به صرفه است. یک درخت میوه در کاتالوگ حداقل 20 دلار قیمت دارد، در حالی که هر پایه (ریشه و ساقه ای که پیوندک به آن پیوند زده می شود) حدود 2 دلار قیمت دارد و چوب پیوندک رایگان یا بسیار ارزان است. اگر درختانی موجود دارید که می‌توانید به آنها پیوند بزنید، ایجاد گونه‌های جدید در باغتان فقط شامل هزینه پیوندک و لوازم پیوند است.

پایه در پیوند

هر چه پیوندک و پایه نزدیکتر باشند، احتمال گیرایی پیوند آنها بیشتر است، بنابراین پیوند سیب را به پایه سیب یا درخت سیب، آلو اروپایی را به پایه درختان آلو اروپایی و گلابی را به پایه یا درختان گلابی پیوند بزنید. (اگرچه گاهی اوقات گلابی را روی پایه به که به عنوان یک پایه پاکوتاه کننده عمل می‌کند پیوند می‌زنند، اما پایه درخت به خیلی مقاوم نیست و مستعد بیماری به نام سوختگی(بلایت) است. گاهی اوقات، میوه هایی که به هم نزدیک نیستند پیوند می‌خورند، اما این پیوندها معمولاً آنطور که در صورت پیوند به همان گونه رشد می‌کنند، رشد نمی‌کنند. من چوب گلابی را روی یک سیب پیوند زده ام تا آن را نگه دارم تا زمانی که پایه گلابی به دست بیاورم. چوب گلابی دو سال رشد کرد اما در سال سوم مرد. اگر درختی دارید، وحشی یا کشت شده، می‌توانید انواع دیگر را با استفاده از روشی به نام پیوند سرشاخه کاری(Top working) روی آن پیوند بزنید، که اغلب در عرض چند سال میوه می‌دهد. این درخت قبلاً دارای سیستم تنه و ریشه قابل توجهی است، بنابراین پیوند خیلی سریع رشد میکند. شما می‌توانید درختی با تنوع متفاوت در هر شاخه داشته باشید.

پایه های پاکوتاه کننده

اگر از صفر شروع می‌کنید، می‌توانید پایه را از نهالستان خریداری کنید. نوع پایه تعیین کننده اندازه نهایی درخت است و اغلب به صورت پاکوتاه، نیمه کوتوله و استاندارد موجود است. یک درخت سیب پاکوتاه اغلب در عرض دو سال بارور می شود اما به ندرت بیش از 10 سال عمر می‌کند. درختان پاکوتاه نیاز به ایجاد قیم و محافظت دارند، اغلب برای زمستان های سرد به اندازه کافی مقاوم نیستند و خاک های با زهکشی ضعیف را تحمل نمی‌کنند.

پایه های نیمه پاکوتاه کننده

پایه های نیمه پاکوتاه کننده تا حدودی سخت تر هستند، سه تا چهار سال پس از پیوند بار می‌آورند و ممکن است درختی تولید کند که 15 یا 20 سال عمر می‌کند. اینها نیز به خاکی غنی از مواد معدنی و زهکشی خوب نیاز دارند.

پایه های استاندارد

پایه استاندارد بسیار مقاوم است و اگرچه درختان پیوندی حاصل ممکن است 5 تا 12 سال طول بکشد تا میوه دهند، اما می‌توانند بیش از 100 سال عمر کنند. یک درخت استاندارد را می‌توان به شدت هرس کرد تا به عنوان یک درخت کوچکتر حفظ شود. برخی از درختان دارای یک "بین ساقه" یا میان پایه کوتاه کننده هستند که بین پایه سخت تر در زیر و گونه مورد نظر در بالا پیوند شده است.

Scion wood (پیوندک)

از کجا پیوندک خوب تهیه کنم؟

شما می‌توانید پیوندک را از بسیاری از نهالستانهای تجاری خریداری کنید یا آنها را از درختی که می‌شناسید و دوست دارید ببرید.

ابزار و تجهیزات پیوند

شما به یک چاقوی تیز، نوار پیوند و یک درزگیر نیاز دارید. چاقو باید بتواند لبه بسیار تیز را نگه دارد. چاقوی پیوند ایده آل است. ده ها مدل در بازار موجود است. اگر ترجیح می دهید دست به کار شوید و هزینه ها را محدود کنید، نیازی به سرمایه گذاری زیادی ندارید. من با موفقیت زیادی از چاقوی جیبی و جعبه برش استفاده کردم. لبه تیغ یکبار مصرف کاتر جعبه همیشه تیغ است. همچنین ممکن است به قیچی دستی و اره هرس نیاز داشته باشید.

نوار پیوند یک سرمایه گذاری ارزشمند است. من نوار پی وی سی را ترجیح می دهم که کش می‌آید و قدرت کافی برای بستن پیوند را دارد. این برای پیوند سرشاخه کاری و برای پیوندهای بزرگ که ممکن است برای چندین ماه نیاز به محافظت داشته باشند، ایده آل است. نوار پی وی سی باید در اواخر فصل یا اوایل سال آینده برداشته شود، زیرا شکسته نمی‌شود و می‌تواند پیوند را به بند بکشد.

همچنین می‌توانید پیوندها را با نوارهای لاستیکی یا الاستیک یا نوار پارافیلم - یک نوار پلی‌اتیلن ظریف‌تر و در عین حال کشسان‌تر که به خوبی روی پیوند قالب‌گیری می‌کند، محکم کنید. در عرض یک یا دو ماه تجزیه می شود و برای پیوندهای کوچک ایده آل است.

همه بریدگی های باز روی پیوند باید مهر و موم شود تا قبل از التیام پیوند پیوند خشک نشود و شروع به تأمین شیره جدید پیوندک کند. به طور سنتی پیوند کاران از موم پیوندی نرم استفاده می‌کردند که هنوز در فروشگاهها موجود است.

جمع آوری پیوندک

چوب پیوندک را از چوب یک ساله درختی که می‌خواهید تکثیر کنید جدا کنید. چوب یک ساله معمولاً تیره تر و صاف تر از رشد قدیمی تر است. با ردیابی از نوک شاخه تا اولین برجستگی چروکیده که می‌تواند بسیار جزئی باشد اما همیشه وجود دارد، می‌توانید بفهمید که رشد سال گذشته از کجا شروع شد. همیشه شاخه ها را از چند سانتی متر به بالا تنه یا بالاتر ببرید، زیرا مکنده هایی که از زمین یا پایه درخت رشد می‌کنند ممکن است در زیر پیوند پیوند ظاهر شده باشند و بنابراین از نظر ژنتیکی مشابه چوب پیوندک گرفته شده از درخت بالای پیوند پیوند نیستند.

زمان تهیه پیوندک و زدن پیون کی است؟

زمانی که درخت خواب است پیوندک ها را ببرید. اگر جوانه های روی چوب متورم شوند ("جوانه های شکسته") یا سبز شوند، پیوند نمی‌گیرد. در مناطق معتدله من چوب پیوندک را در اوایل تا اواسط اسفند، قبل از متورم شدن جوانه ها، می بریدم تا مدت زمان کمتری نسبت به زمانی که آن را زودتر قطع کرده بودم، ذخیره کنم. من چوب را در آذر بریدم و آن را با موفقیت تا بهار(لای گونی مرطوب داخل پلاستیک داخل یخچال) ذخیره کردم، و درست در فروردین چوب را از درخت قطع کردم و آن را در همان لحظه پیوند زدم - اما باید به سختی به دنبال جوانه هایی می‌گشتم که هنوز در فروردین ماه خواب باشند.

بلافاصله روی پیوندک های برش یافته را برچسب بزنید و در یک کیسه پلاستیکی بپیچید تا خشک نشوند. آنها را در یخچال یا انبار ریشه نگهداری کنید، به طور ایده آل در حدود 35 درجه فارنهایت - اما نه با سیب یا میوه های تولید کننده اتیلن. (سیب ها به طور طبیعی گاز اتیلن تولید می‌کنند که می‌تواند بر چوب پیوندک تأثیر بگذارد.) من حداقل سه کیسه پلاستیکی را دور پیوندک ها می پیچم تا از قرار گرفتن در معرض گاز یا خشک شدن آنها محافظت کنم. برخی از افراد انتهای پیوندک بریده شده را در موم فرو می‌کنند. اگر پیوندک ها به خوبی بسته شوند، این کار غیر ضروری است. برای نگهداری راحت تر، پیوندک های بلند را می‌توان تا حدود 15 سانتی متر برش داد. برای پیوند واقعی، یک تکه چوب پیوندک با تنها دو جوانه بریده می شود. البته با یک جوانه هم انجام می‌شود، ولی 2 جوانه بهتر و مطمن تر است.

چه زمانی پیوند بزنیم؟

یک پیوند موفق، کامبیوم ساقه پایه را با کامبیوم پیوندک جفت و مماس می‌کند. کامبیوم لایه سبز رنگی از بافت ساقه بین پوست بیرونی و داخلی است، لایه ای که در طول فصل رشد به طور فعال تقسیم می‌شود و رشد می‌کند.

زمان ایده‌آل برای پیوند زدن به درخت مستقر زمانی است که شیره آن جاری است، زیرا پیوند، با دسترسی فوری به شیره جاری، بلافاصله شروع به شکل‌گیری می‌کند و پیوندک زمان کمتری برای خشک شدن دارد. من سعی می‌کنم در اواخر فروردین یا اوایل اردیبهشت کار را انجام دهم.

پیوند آلو ممکن است دشوارتر باشد، اما اگر پایه در حال رشد باشد و شیره در هنگام پیوند جاری باشد، بسیار خوب است. من همیشه آلوهایم را زمانی پیوند می زنم که پایه یا درخت تازه شروع به سبز شدن در جوانه برگ کرده است. چوب پیوندک هنوز خوابیده است.

قبل از کاشت درخت جوان به ضخامت مداد، روی پایه تازه خریداری شده پیوند بزنید (مگر اینکه یک سال پایه را بکارید و سال بعد آن را در زمین پیوند بزنید، یا دوباره سعی کنید به درختی پیوند بزنید که پیوند روی آن انجام نشده است. سال قبل پیوندک را بگیرید). تا زمانی که درخت تازه پیوند شده را در یک ردیف نهالستان بکارید - در باغ خود یا در نهالستان با خاک غنی که می‌تواند برای یک یا دو سال رشد کند قبل از حفر و استقرار در خانه دائمی، ریشه های پایه پیوند نشده را مرطوب نگه دارید.

روش انجام پیوند جانبی و زبانه ای

پیوند زدن آسان تر از آنچه که توضیح داده شد انجام می‌شود. برای پیوندهای با قطر کم، مانند پیوند نیمکتی روی پایه یا پیوند روی شاخه ای به اندازه مداد روی درخت جوان، از پیوند جانبی زبانه ای استفاده می‌کنم. من یک تکه چوب پیوندک هم اندازه یا کوچکتر از پایه بریدم تا دو جوانه داشته باشد. برش بالایی باید درست بالای جوانه بالایی باشد. بیش از 5 سانتی متر از چوب را در بالای جوانه قرار ندهید، زیرا این اضافی فقط از بین می‌رود و باید بعداً برداشته شود. برش پایین باید 5 سانتی متر زیر جوانه پایین (دوم) باشد.

سپس یک برش مورب یکنواخت به طول حدود 2.5 سانتی متر هم در پایین پیوندک و هم در بالای پایه ایجاد کنید. هرگز چوب بریده شده را لمس نکنید. روغن‌های روی دست شما پیوند را آلوده می‌کند و پیوند ممکن است جوش نخورد. برش ها باید کاملاً با یکدیگر جفت شوند.

سپس به صورت عمودی به انتهای مورب هر دو چوب پیوندک و پایه یک برش انجام دهید، این دو را با هم بلغزانید، زبان ها را به هم متصل کنید و لایه کامبیوم را در یک طرف یا در حالت ایده آل، دو طرف پیوندک و پایه را بچینید.

کل پیوند را با نوار پیوند محکم بپیچید. از بالا شروع کنید و انتهای شل بسته بندی را روی پیوند، در لایه های روی هم قرار دهید، تا زمانی که زیر پیوند قرار گیرد. روی بسته بندی نهایی خود، نوار را به آرامی بپیچید و انتهای آن را قبل از اینکه آن را سفت کنید، زیر حلقه شل قرار دهید. نوک باز پیوندک پیوند شده را با Treekote یا موم پیوند یا ترکیب ببندید. به درخت برچسب بزنید و در اسرع وقت آن را بکارید. اگر مجبور به تاخیر در کاشت هستید، درخت پیوند شده را در خاک اره مرطوب، یونجه یا روزنامه خرد شده نگهداری کنید. قبل از کاشت، ریشه ها را برای چند ساعت در یک سطل آب خیس کنید.

مراقبت از پیوندها

شاخه هایی را که در طول تابستان و پاییز در زیر پیوند شروع به رشد می‌کنند، حذف کنید. در سال‌های بعد، یکی از پیوندها را تشویق به رشد کنید و بقیه را هرس کنید، و در نهایت همه پیوندها را بجز پیوندی که در انتهای شاخه رشد می‌کند، قطع کنید.

با پیوند نیمکتی که در یک منطقه نهالستان کاشته شده است، جوانه های زیر پیوند را حذف کنید و اگر شروع به پاجوش زدن کرد، قسمت بالایی آن را به یک شاخه هرس کنید. یک شاخه لیدر مرکزی بلند قد را تشویق کنید. در بهار سال بعد در حالی که درخت هنوز خواب است درخت را حفر کنید و در محل نهایی خود بکارید.

پیوندها می‌توانند در یک سال از چند سانتی متر تا چند متر رشد کنند. از کود اضافی اجتناب کنید، زیرا نیتروژن بیش از حد در اواخر فصل ممکن است باعث رشد دیررس شود که در زمان زمستان سفت نمی‌شود و ممکن است از بین برود.

0 نظر:

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

در سایت ما عضو شوید

برای عضویت در خبرنامه کشاورزیار شماره همراه خود را در کادر زیر وارد کنید

در حال تماس ...