جزئیات وبلاگ

کشاورزی هیدروپونیک چیست و چطور شروع به کشت هیدروپونیک کنیم؟

کشاورزی هیدروپونیک چیست و چطور شروع به کشت هیدروپونیک کنیم؟

تاثیر کشاورزی بر جهان بسیار زیاد است. سیستم های فعلی تولید مواد غذایی باید برای تغذیه جمعیت رو به رشد کارآمدتر و پایدارتر شوند. تنوع بخشیدن به سیستم های تولیدات غذایی با فناوری هایی مانند کشاورزی هیدروپونیک می‌تواند به یک سیستم غذایی پایدارتر و عادلانه تر منجر شود. اطلاعات غلط و هیاهوی زیادی در مورد کشاورزی هیدروپونیک وجود دارد.

اصول کشاورزی هیدروپونیک

کشاورزی هیدروپونیک روشی برای رشد گیاهان در آب است نه در خاک. ممکن است به نظر برسد که این یک فرآیند پیچیده است، اما در واقع کاملاً ساده است. در نظر بگیرید که گیاه برای رشد به چه چیزی نیاز دارد: آب، مواد مغذی، هوا، نور، فضا و زمان. کشت هیدروپونیک با ارائه سه درشت مغذی بزرگ معروف به NPK یا نیتروژن، فسفر و پتاسیم به همراه سایر مواد مغذی ضروری مانند منیزیم و کلسیم می‌تواند تمام این شرایط را برآورده کند.

از آنجایی که کشاورزی هیدروپونیک در یک محیط کنترل شده انجام می‌شود (که به آن کشاورزی محیط کنترل شده نیز گفته می‌شود)، مناسب برای رشد در داخل خانه و گلخانه است. سایر عوامل رشد مانند هوا، نور، فضا و زمان نیز در داخل گلخانه کنترل می‌شوند. این بدان معنی است که شما می‌توانید یک مزرعه هیدروپونیک را در هر جایی راه اندازی کنید، مانند:

  • جوامع دور از مراکز کشاورزی(سیارات دیگر)
  • مراکز شهری
  • مناطق با آب و هوای شدید (منطقه قطبی، بیابانی)

آیا کشاورزی عمودی همان کشاورزی هیدروپونیک است؟

ممکن است اصطلاح "کشاورزی عمودی" را شنیده باشید و از خود پرسیده باشید که آیا این اصطلاح همان کشاورزی هیدروپونیک است. به این موضوع فکر کنید: کشاورزی عمودی دسته بزرگتری است که کشاورزی هیدروپونیک در آن قرار می‌گیرد. با کشاورزی عمودی، گیاهان روی هم چیده می‌شوند تا از کل فضا بیشتر استفاده شود، به جای اینکه فقط در یک لایه روی زمین رشد کنند. این کار را می‌‌توان از طریق برج های در حال رشد، جایی که گیاهان به صورت عمودی روی هم رشد می‌کنند، یا از طریق سینی های افقی که سپس روی هم چیده می‌شوند، انجام داد.

کشاورزی عمودی شامل روش‌های تولیدی غیر از هیدروپونیک، مانند آکواپونیک (شامل استفاده از ماهی و سایر موجودات آبزی برای تامین مواد مغذی)، آئروپونیک (رشد گیاهان در هوا در محیط مه آلود، مرطوب)، و همچنین کشت سنتی خاک است. مزرعه عمودی و هیدروپونیک یک سیستم کشاورزی است که از تکنیک های کشت هیدروپونیک استفاده می‌کند و در آن گیاهان به صورت عمودی روی هم قرار می‌گیرند تا فضای رشد را به حداکثر برسانند. همچنین ذکر این نکته مهم است که ثابت شده است که کشاورزی هیدروپونیک روشی موثر برای رشد در سایر اشکال کشاورزی محیطی کنترل شده (CEA) مانند گلخانه ها است که به اندازه کشاورزی عمودی جدید نیستند.

آنچه می‌توانید در مزرعه هیدروپونیک پرورش دهید

مزارع هیدروپونیک می‌توانند محصولات مختلفی را پرورش دهند (ما بیش از 140 رقم را با موفقیت در سیستم های رشد هیدروپونیک پرورش داده ایم!)، اما سبزیجات سبز برگ بهترین کارایی را دارند. سبزیجات سبز برگ به جای اینکه انرژی خود را در سیستم های ریشه ای بزرگ بگذارند، این انرژی را برای رشد برگ های خود مصرف می‌کنند. مخصوصاً برای مزارع کانتینری، این نوع سبزیجات از نظر اقتصادی سودمند هستند. اگر مصرف کنندگان برای کشت محلی هزینه بیشتری بپردازند، باید تفاوت قابل توجهی وجود داشته باشد - و سبزی های برگ دار نمونه ای عالی از ارزش افزوده از طریق هیدروپونیک هستند. ماندگاری سبزیجات برگدار به تازگی آنها بستگی دارد. با فاصله زمانی کوتاه‌تر بین برداشت و مصرف، سبزی‌هایی که به صورت محلی رشد می‌کنند طراوت (و ارزش غذایی) خود را برای مدت طولانی‌تری حفظ می‌کنند. مصرف کنندگان می‌توانند تفاوت را بچشند و ماندگاری محصولات را در یخچال خود با محصولات هیدروپونیک محلی دو برابر کنند.

در اینجا چند نمونه از بهترین انواع محصولات برای کشت در مزرعه هیدروپونیک آورده شده است:

  • کاهو (به عنوان مثال، (رومی، باترهد)
  • سبزیجات برگ دار (مانند اسفناج، کلم پیچ، آرگولا)
  • سبزی های آسیایی (به عنوان مثال، پک چوی، وین وین چوی)
  • گیاهان (به عنوان مثال، نعناع، ​​ریحان، گشنیز)
  • سبزی‌های ریز (به عنوان مثال، میکرو کلم بروکلی، ترشک قرمز)

چیزی که نمی‌توانید به صورت تجاری در یک مزرعه هیدروپونیک پرورش دهید

در مورد هیدروپونیک، سوال این نیست که چه چیزی را می‌توانید یا نمی‌توانید رشد دهید، بلکه بیشتر این است که آیا هیدروپونیک کارآمدترین راه برای رشد یک محصول خاص است یا خیر. با در نظر گرفتن این موضوع، سبزیجات گلدار، مانند توت فرنگی و گوجه فرنگی، ملاحظات دیگری دارند (مانند گرده افشانی) که اگر قرار است در طول سال رشد کنند، باید در نظر گرفته شوند. در حال حاضر تحقیقات بیشتری در مورد اینکه چگونه این گیاهان را می توان به طور قابل اعتماد در داخل خانه و در حجمی که منطقی است کشت کرد، در حال انجام است.

سایر سبزیجات، مانند سبزیجات ریشه دار، که شامل سیب زمینی و سیب زمینی شیرین است، از نظر اقتصادی در خاک رشد می‌کنند. همچنین در نظر گرفتن چرخه رشد و وزن سبزی مورد نظر مهم است. به عنوان مثال، کلم بروکلی بزرگ و سنگین می‌شود، که آنها را به یک انتخاب ضعیف برای کشت هیدروپونیک تبدیل می‌کند. میکروگرین کلم بروکلی یک جایگزین عالی برای پرورش دهندگان هیدروپونیک است که به دنبال گسترش محصولات هستند.

 مزایای کشاورزی هیدروپونیک

کشاورزی هیدروپونیک مزایای زیادی نسبت به کشاورزی سنتی دارد. در حالی که این سیستم ها قرار نیست به طور کامل جایگزین روش های سنتی شوند، آنها مزایای متعددی نسبت به کشت معمولی خاکی دارند، از جمله استفاده کمتر از آب، زمین، نیروی کار و مواد شیمیایی.

آنها همچنین مزیت بیشتری را به ارمغان می آورند که می‌توانند محصولات را در جایی که مصرف کننده هستند رشد دهند.

مهم ترین مزیت های سیستم کشت هیدروپونیک

1. می‌توانید در تمام طول سال تولید کنید

در بسیاری از اقلیم ها، رشد در تمام طول سال با کشاورزی سنتی امکان پذیر نیست زیرا سبزیجات نمی‌توانند در شرایط سخت زنده بمانند. به عنوان مثال، در اتاوا، کانادا، به طور متوسط، فصل رشد بدون یخبندان شما 152 روز است. برای 213 روز دیگر، دما می‌تواند تا 30- درجه سانتیگراد کاهش یابد و رشد سبزیجات را دشوار کند. با کشاورزی هیدروپونیک، گیاهان در داخل خانه، در یک محیط کنترل شده رشد می‌کنند. این بدان معناست که آنها می توانند در تمام طول سال در هر منطقه آب و هوایی رشد کنند.

2. مصرف کمتر آب

سیستم های هیدروپونیک به دلیل نحوه طراحی سیستم می‌توانند تا 10 برابر کمتر از روش های آبیاری سنتی آب مصرف کنند. هیدروپونیک با گرفتن و استفاده از آب در یک سیستم بسته (و اجازه ندادن جریان آب به محیط را تخلیه کند)، آب بسیار کارآمد است.

3. استفاده کمتر از زمین

یکی دیگر از منابع محدودی که کشاورزی هیدروپونیک به نجات آن کمک می‌کند، زمین های قابل کشت است. کشاورزی معمولی فقط یک لایه کاشت روی زمین دارد و بنابراین برای محصول بیشتر به زمین های بزرگ نیاز دارد. با کشاورزی هیدروپونیک، می‌توانید با چیدن گیاهان روی هم از فضای عمودی نیز بهره ببرید.

4. نیازهای کمتر نیروی کار

کشاورزی هیدروپونیک نیاز به نیروی کار کمتری دارد، که اجازه می‌دهد تا غذای بیشتری توسط افراد کمتری تولید شود. همچنین می‌تواند در گفتگو درباره نیروی کار در کشاورزی و اینکه چگونه می‌توانیم به پیشرفت فناوری و شرایط کاری در پشت تولید مواد غذایی ادامه دهیم، شرکت کند.

اخیراً درصد کمی از کارفرمایان کشاورزی به دلیل عدم پایبندی به مسئولیت های خود و به کارگیری کارگران خارجی موقت با حداقل مزایا، حمایت ها و استانداردهای ضعیف زندگی تحت نظارت قرار گرفتند. در حالی که اکثر کارفرمایان کشاورزی با کارگران منصفانه رفتار می‌کنند، تلاش های حمایتی متوقف نمی شود تا زمانی که این مورد برای همه اتفاق بیفتد. روش‌های جدید رشد می‌تواند ما را در مورد روش‌هایی که همیشه در صنعت انجام می‌شده است، و روش‌های تولید و برابری نیروی کار را پیش ببرد.

 

5. از مواد شیمیایی کمتری استفاده می‌کند

لزوماً این نیست که همه مواد شیمیایی مضر هستند، بلکه تمایل مصرف کنندگان به دانستن بیشتر در مورد مواد غذایی آنهاست. در محیط رشد کنترل شده یک مزرعه هیدروپونیک، پیگیری آنچه برای رشد گیاهان انجام می‌شود آسان تر است. بعلاوه، گیاهان می‌توانند سریعتر رشد کنند و به دلیل فشار کمتر آفت و استرس کمتری که دارند. این هم برای تولیدکنندگان و هم برای مصرف‌کنندگان بهتر است، زیرا محصول سریع‌تر و مواد شیمیایی کمتری برای کنترل آفات بالقوه مورد نیاز است.

6. می‌توان بیش از حد محلی رشد کرد

می‌توان محصولات کشاورزی را در مناطقی که قابلیت رشد ندارند پرورش داد. مثلا گیاهان سردسیر یا گرمسیری را در مناطق متفاوت کاشت.  این به نفع محیط زیست، جامعه و مصرف کنندگان است. کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل، داشتن محصولات تازه‌تر، استفاده از زمین‌های بلا استفاده (پارکینگ، مکان‌هایب با خاک ضعیف، آب‌ و هوای قطبی) فقط چند تا از مزایای پروش محصولات با سیستم هیدروپونیک است.

 

 

0 نظر:

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

در سایت ما عضو شوید

برای عضویت در خبرنامه کشاورزیار شماره همراه خود را در کادر زیر وارد کنید

در حال تماس ...